(1933 – 2019)
19 Şubat 2019 tarihinde Paris’in zengin banliyölerinden olan Neuilly-sur-Seine’de hayatını kaybeden Karl Lagerfeld, yüzyılın en büyük moda tasarımcılarından biri olarak moda tarihine geçti. 85 yıllık ömründe yüzlerce koleksiyona, unutulmaz ikonik parçalara, görkemli defilelere, mimari objelere, reklam kampanyalarına ve fotoğraflara imza atan Karl Lagerfeld, çok yönlü yaratıcı kişiliği ile moda dünyasına yön veren bir isimdi. Gözden düşmeye başlamış Chanel’i multi-milyar dolarlık küresel lüks bir güce dönüştüren Lagerfeld, Chanel üzerinden geliştirdiği iş modeliyle moda endüstrisine ilham verirken, Paris’in modacı kimliğinin de en güçlü ayağını oluşturdu.
Karl Lagerfeld'in 2019/20 sezonu için hazırladığı son Chanel koleksiyonu
Neydi bu iş modeli? 1997 yılından bu yana kendi iştiraki olan Paraffection ile tedarikçilerin ve üretim sürecine katılan bütün zanaatkârların belirli standartlarda çalışmasını sağlayacak bir sistem üzerine odaklanan Chanel, Fransa’da ‘métier d'art’ denilen geleneksel küçük sanat evlerini, zanaatkârları satın alarak veya bir şekilde ortaklık kurarak kendi bünyesine bağladı. Şapka, tüy, takı gibi aksesuarcılardan, nakışçı, pliseci, düğmeciye kadar birçok alanda faaliyet gösteren ve kimilerinin geçmişi Napolyon dönemine kadar uzanan bu sanat evleri, Chanel’e bağlı olmasına rağmen diğer moda evlerine de hizmet veriyor.
Karl Lagerfeld'in 2019/20 sezonu için hazırladığı son Fendi koleksiyonu
10 Eylül 1933 tarihinde Almanya'nın Hamburg şehrinde doğan Karl Otto Lagerfeldt, 14 yaşındayken Paris’e geldi ve üç yıl sonra Paris’in en önemli moda evlerinden Pierre Balmain ile çalışmaya başladı. 19 yaşında tasarladığı ceketle bir yetenek yarışmasına katıldı ve birincilik kazandı. Bu başarısı ona Jean Patou ile beş yıl sürecek bir ‘haute couture’ deneyimi kazandırdı. Bir süre Paris’ten ayrılarak İtalya’ya gitti ve üç yıl sürecek bir eğitime başladı. Moda dünyasına parlak adımlarla geri döndüğünde ise bir dönem, Mariuccia Mandelli (Krizia), Charles Jourdan ve Valentino’ya tasarımlar hazırladı. 1963’te Tiziani, 1964’te de Chole’nin kreatif direktörlüğünü yürüttü. Ve nihayet 1972’de Fendi için koleksiyon hazırlamaya başladı. 80’lerin başında kendine ait parfüm ve giyim eşyası üreten markası KL’yi piyasaya sürdü ve yıldızı hızla parlamaya başladı. KL markası, 2004 yılında Tommy Hilfiger’e satıldı. 1983’te de onu küllerinden yeniden doğurmak için Chanel’in kreatif direktörlüğüne geçti. Bundan sonrasında da her koleksiyonu, adeta bir sanat eseri olarak kabul gördü ve ayakta alkışlandı.
Karl Lagerfeld, sanatın neredeyse her dalıyla ilgilendi. 2006’da “Les Musiques One J’aime” (Sevdiğim Müzikler) adını verdiği bir CD çıkardı. 2007’de de, “Lagerfeld Confidential” (Lagerfeld’in Sırları) adlı belgeseli çekildi. 2010’da ise, “Maison Europeennedela Photographie” (Avrupa Fotoğraf Evi) adlı sergide Karl’ın çektiği fotoğraflar sergilendi. Karl’ın kariyeri, Alman asıllı TV gazetecisi Martina Neuen’in yönettiği, “Mode Als Religion” adlı belgesele de konu oldu…