
Yazı ve Grafik: D. Ali Yıldız
Her yıl olduğu gibi bu yıl da Pantone yeni yıla bir ay kala gelecek yılın rengini seçti. Yılın rengi olarak genelde tek renk, nadiren iki renk seçen Pantone Renk Enstitüsü, bu sene 2026 yılının rengi olarak kırık bir beyaz ton olan ‘Cloud Dancer’ı belirlediğini duyurdu. WGSN ve renk işbirlikçisi Coloro ise 2026 yılının rengini çok daha önce duyurmuştu. WGSN + Coloro, 2026 yılının rengini ‘Transformative Teal’ (Dönüştürücü Turkuaz) olarak açıklamıştı. Her iki haberi de Erler Kumaş blog sayfasında duyurmuştuk, merak edenler aşağıdaki linklerden okuyabilir.
https://www.erlerkumas.com/blog/icerik/pantone-2026-yilin-rengi-cloud-dancer
https://www.erlerkumas.com/blog/icerik/wgsn-2026-yilin-rengi-transformative-teal
1999 yılından bu yana yılın rengini seçen Pantone’nin ilk kez seçtiği bu kırık beyaz ton, tartışmaları da beraberinde getirdi. Özellikle sosyal medyada yılın rengine getirilen eleştiriler ya da ‘cloud dancer’la ilgili memnuniyetsizlik kısa sürede bağlamından kopan bir yankıya dönüştü. Kimi haber kuruluşları tarafından ciddiye alınan bu durum, yılın renginin seçimi ve zaman içinde farklı alanlarda farklı doku ve malzemeye olan etkisini hatırlatma ihtiyacı doğurdu. Trend tahmin kuruluşları, farklı veriler ve analizler ışığında gelecek zamanı tahmin eder. Önerilen renk tüketici için yenidir; yani akşamdan sabaha tüm gardırobunu etkileyecek bir güce sahip değildir. Hatta tüm yenilikler gibi dirençle de karşılaşır. Genelde bu öneriler öncü tasarımcılar ve markalar tarafından yorumlanır ve yavaş yavaş hayatımıza nüfuz ederek etki alanını genişletir. Bu sadece yılın renginde değil; trend tahmin kuruluşlarının diğer önerilerinde de gözlemleyeceğiniz bir işleyiştir.

Pantone’nin 2026 Yılın Rengi ‘Cloud Dancer’ hem toplumumuzun ruhunu, arınma isteğini karşılıyor; hem de son yıllarda yükselen “quiet luxury” estetiğini yakalıyor. Hazır giyim için minimal ve rafine bir görünüm sunan bu rengin diğer renklerle yaratacağı kontrast uyum ve ticari uygulanabilirliği de önümüzdeki günlerde çok daha iyi anlaşılacaktır. Kaldı ki modaya yön veren büyük moda evlerinin 2026 İlkbahar/ Yaz Koleksiyonlarını “Cloud Dancer” üzerinden okuduğumuzda birçok koleksiyonda monokrom beyaz görünümler, kırık beyazlar ve beyazın kontrast kullanımı zaten var. Koleksiyonlarında bu kırık beyaza yer veren isimlere baktığımızda Dior’un yeni kreatif direktörü Jonathan Anderson ve Tom Ford gibi her zaman öncü olmuş, dahi tasarımcılar dikkat çekiyor.
Dilerseniz, şimdi bir de yılın renginin kimler tarafından nasıl seçildiğine ve sürecin nasıl işlediğine bakalım.
Öncelikle yukarıda verdiğimiz Pantone Renk Enstitüsü ve World Global Style Network (WGSN) dışında “Yılın Rengi” veya yılın renk trendlerini belirleyen güçlü trend tahmin kuruluşları ve markalar var. Ancak bunlar bölgesel ya da sektörel veya marka odaklı seçimler yaptıkları için küresel ölçekte referans anlamında Pantone ile WGSN + Coloro seçimleri Erler Tekstil’in de referans aldığı kuruluşlar arasında yer alıyor.
Pantone
1999’dan beri yapıyor ve bugün en çok bilinen ve pazarlanan renk otoritesi. Moda, tekstil, grafik, ambalaj, endüstriyel tasarım ve kozmetik alanlarında etkilidir. Yılın rengi dışında New York ve Londra Moda haftalarına yönelik renk paletleri sunar. Kültürel duygusal ve sosyolojik refenslarları ile küresel ölçekte etkilidir.
WGSN + Coloro
İşbirlikçisi Coloro ile birlikte 2018 yılından bu yana yılın rengini seçen WGSN, aynı zamanda sezonda etkili olacak 5 temel renk seçiyor. Moda, hazır giyim ve tekstil dışında iç mekan için de geçerli bir ticari kaynak oluşturuyor.
Benjamin Moore
ABD merkezli kuruluş, her yıl kendi “Color of the Year”ını seçer. Sadece iç mimari & dekorasyon odaklıdır. ABD ve Kanada pazarında çok etkilidir.
Sherwin-Williams
Boya Endüstrisine yönelik çalışır. Her yıl tek renk + 4–5 ana palet açıklar. Mimarlık, yapı sektörü ve iç tasarımda güçlüdür.
Dulux (Avrupa – AkzoNobel)
Hollanda merkezli Akzo Nobel ile işbirliği yaparak Avrupa odaklı daha sorumlu bir anlayışla hareket eden kuruluş. Her yıl bir sosyal tema belirler ve yılın rengiyle birlikte destek renk paletlerini açıklar.
Adobe Color & Dijital Platformlar
Yılın Renginden çok: dijital içerik, sosyal medya renkleri, grafik amaçlı renk önerileri geliştirir ve sunar.
Tekstil Fuarları
Première Vision (Paris), Milano Unica, Heimtextil, Intertextile Shanghai gibi fuarlar yılın rengini seçmeseler de sezon için önerdikleri trend raporu ile “en çok kullanılan tonlar”, “en çok sipariş alan renkler” gibi daha veriye dayalı bilgiler paylaşırlar.

Bu bölümde Pantone’nin veya WGSN gibi trend tahmin kuruluşlarının yılın rengini nasıl seçtiklerini ele alacağız. Bu aynı zamanda moda dünyasında trend tahminlerinin nasıl yapıldığı konusunda da sizlere ipucu verecektir. Çünkü trend kuruluşları, metodolojisi farklı olsa da üç aşağı beş yukarı aynı verilerden hareket ediyorlar. Eminiz bir çok insan gibi siz de yılın renginin nasıl seçildiğini; sürecin nasıl işlediğini ve hangi kriterlerin veya hangi verilerin kullanıldığını merak ediyorsunuz.
Yılın Rengi Rastgele Seçilen Herhangi Bir Renk Değildir!
Öncelikle şunun altını çizmekte fayda var: Yılın rengi rastgele seçilen öylesine bir renk değildir. Bu, insana iyi gelebilecek, görünce heyecan duyacağı, çok yönlü kullanabileceği, uygulanabilirliği yüksek o doğru renktir. Peki bu nasıl olur?
Işığın olduğu her yerde renk de vardır ve insan farkında olmasa da renkler konusunda bir tercih yapar. Çünkü her insanın zihninde renklerle ilgili bir takım kodlar geliştirmiştir ve bu kodlar yeni etkileşimlerle sürekli değişmektedir. Kullandığınız telefondan, ekrandaki grafiklere; kişisel gardırobunuzdan, gittiğimiz mekanın dekorasyonuna her yerde bir renk seçimi vardır. Ürünlerin ambalajı, sanat eserleri, otomobiller ve doğanın sonsuz renkleri… Kahverengiyi bu sene çok seviyorsunuz, oysa birkaç sene önce iç karartıcı buluyordunuz.
İşte Pantone veya Coloro bu davranış biçimini anlamak için bunu etkileyen nedenlere odaklanıyor. Tüm yıla yayılan çok yönlü bir gözlem; bilimsel ve kültürel verilere dayalı kapsamlı analizin sonucu yılın rengi açıklanıyor. Pantone Renk Enstitüsü veya WGSN & Coloro gibi trend tahmin kuruluşları farklı metodolojiler kullansa da beslendikleri ana kaynaklar büyük ölçüde benzerdir. Amaç, insanların renk tercihlerini öngörmek veya onlara kendilerini daha iyi hissedeceği renkleri sunmak.

Pantone Renk Enstitüsü, “Yılın Rengi” (Color of the Year) uygulamasını ilk kez 1999 yılında başlattı ve 2000 yılında küresel çapta duyurulan ilk renk Cerulean Blue oldu. Devam eden 25 yıl boyunca bunu düzenli olarak yılın rengini seçen Pantone, moda, tekstil, iç mimari, ambalaj, otomotiv ve dijital tasarımda küresel referans haline gelmiş durumda. Bu 25 yılda ilk kez 2016 yılında iki renk (Rose Quartz & Serenity) birden yılın rengi seçildi. 2022 yılının rengi Very Peri ise ilk kez sıfırdan üretilen özel renk olarak tarihe geçti. Peki Pantone yılın rengini nasıl belirliyor? Bu kısa sürede alınmış kolay bir karar değil. Yılın renginin belirlenmesinde süreç şöyle işliyor:
Pantone ekibi, modadan dekorasyona, grafikten sanatlarından endüstriyel tasarıma neredeyse her alanda yaşanan gelişmeleri yıl boyunca takip eder. Teknolojik yeniliklerden, sinema ve popüler kültürdeki akımlara, sosyo ekonomik gelişmelerden savaşlara her şeyin küresel düzeyde sürekli gözlemlendiği bu süreç devam ederken, öte yandan asıl işi olan renkler üzerine çalışır; onların insan üzerindeki duygusal ve psikolojik etkilerini analiz eder. Öne çıkan renklerin farklı yüzey ve dokulara uygulanabilirliği, ticari adaptasyonunu test ettikten sonra yılın rengine karar verir. Şimdi bu süreçleri ayrı başlıklar altına ele alalım.
1- Küresel Trend Tarama
Pantone ekibi dünyanın duygusal, psikolojik ve estetik yönelimini anlamak için yıl boyunca
New York, Londra, Milano ve Paris moda haftaları olmak üzere; Sanat & Tasarım alanında yeni formları ve renkleri; Endüstriyel Tasarım & Otomotiv alanındaki yenilikleri takip eder. Sinema, müzik ve popüler kültür gelişmeleri; dijital yaşam, teknolojideki yenilikleri izler. Sosyal ve politik değişimler; ekonomik beklentilerle birlikte toplumsal ruh halini anlamaya çalışır.
2 - Renk Forumları & Uzman Çalıştayları
Yılın rengi kararından önce: küresel düzeyde renk uzmanları, sosyologlar, psikologlar, tasarımcılar kapalı toplantılara katılır. Renklerin psikolojik etkileri, tüketici davranışları üzerindeki etkisi analiz edilir. 20–30 renk arasından “aday palet” oluşturulur.
3 - Psikoloji ve Duygusal Etki Analizi
Pantone için renk seçimi yalnızca estetik açıdan yapılacak bir seçim değildir. Toplumsal stres, umut, güven ihtiyacı, minimalizm / maximalizm eğilimi, doğaya dönüş, sadeleşme, dijital yorgunluk gibi kavramlar renk psikolojisiyle eşleştirilir.
Örneğin: Pandemi sonrası sakinleştirici nötr tonlar; ekonomik dalaganmalarda güven veren sıcak tonlar öne çıkmıştır.
4 - Endüstri Uygulanabilirliği (Ticari Gerçeklik)
Seçilen rengin uygulanabilirliği ve ticari olarak tercih edilmesi önemlidir. Örneğin; tekstil boyanabilir olmalı, plastik, boya, kozmetik ve otomotivde üretilebilir olmalı. Dahası, seri üretime uygun olmalı. Renk tutarlılığı küresel düzeyde olmalı.
5 - Nihai Karar (12–18 Ay Önceden)
Pantone yılın rengine yeni yıl başlamadan çok önce karar verir ve bu karar bir komite oylamasıyla değil, uzman mutabakatıyla alınır. Seçilen renk için psikolojik tanım yapılır, sosyal mesaj verilir. Ticari kullanım alanları ve diğer renklerle kurduğu ilişki ile ilgili ilham panoları hazırlanır.

Yıl Renk Adı Kısa Tanım
| Yıl | Renk Adı | Kısa Tanım |
| 2000 | Cerulean Blue | Dijital çağın başlangıcını simgeleyen sakin mavi |
| 2001 | Fuchsia Rose | Canlı, enerjik pembe |
| 2002 | True Red | Güçlü, cesur kırmızı |
| 2003 | Aqua Sky | Ferah, huzurlu açık mavi |
| 2004 | Tigerlily |
Turuncu-kırmızı arası sıcak ton |
| 2005 | Blue Turquoise |
Tropikal, canlı turkuaz |
| 2006 | Sand Dollar | Sıcak, doğal bej |
| 2007 | Chili Pepper | Baharatlı, yoğun kırmızı |
| 2008 | Blue Iris | Mor-mavi arası sofistike ton |
| 2009 | Mimosa | Kriz döneminde neşeli sarı |
| 2010 | Turquoise | Serin ve canlandırıcı |
| 2011 | Honeysuckle | Canlı fuşya-pembe |
| 2012 | Tangerine Tango | Enerjik mandalina turuncusu |
| 2013 | Emerald |
Lüks ve derin yeşil |
| 2014 | Radiant Orchid | Mor-pembe arası modern ton |
| 2015 | Marsala |
Şarap kırmızısı, sofistike |
| 2016 | Rose Quartz & Serenity | İlk çift renk (pembe + mavi) |
| 2017 | Greenery | Taze, canlı yeşil |
| 2018 | Ultra Violet |
Kozmik mor |
| 2019 | Living Coral | Canlı mercan |
| 2020 | Classic Blue | Zamansız koyu mavi |
| 2021 | Ultimate Gray & Illuminating | Dayanıklılık + umut (gri & sarı) |
| 2022 | Very Peri | İlk kez özel üretilen Pantone tonu |
| 2023 | Viva Magenta |
Cesur, dijital kırmızı |
| 2024 | Peach Fuzz | Şefkatli, yumuşak şeftali |
| 2025 | Mocha Mousse | Sıcak, doğal kahverengi |
| 2026 | Cloud Dancer | Bulut beyazı, berrak kırık beyaz |

Uluslararası trend tahmin kuruluşu WGSN ve onun renk konusunda işbirliği yaptığı Coloro Pantone’den farklı olarak veriye dayalı tahmin yapar. Yıl boyunca işlenen veriler analiz edilir ve her ay renk tahminleri yapılır ve iki yıl sonrasının renk tahminleri belirlenir.
1- Büyük Veri & Yapay Zeka Analizi
Google aramaları
Sosyal medya etkileşimleri
Online satış verileri
Sokak modası
Küresel tüketim alışkanlıkları
Genç kuşağın davranışları
Tüm bu veriler yapay zekâ yardımı ve algoritmalarla eğilim haritasına dönüştürülür.
2 - Aylık Renk Tahmini
WGSN + Coloro:2 yıl sonrasının renklerini tahmin eder.
Moda, tekstil, iç mimari, ambalaj, kozmetik için ayrı ayrı palet çıkarır.
Yılın rengi, bu paletin ticari olarak en güçlü ve sürdürülebilir rengi olur.
3- Sürdürülebilirlik & Çevresel Etki
WGSN kriterlerinde, düşük su tüketimiyle boyanabilirlik, geri dönüştürülebilirlik, uzun ömürlü trend potansiyeli dikkate alınır. Renklerin doğal pigment uyumu ise çok daha belirleyici rol oynar.